djur vänner. Bli en och stötta djur som har det svårt

Djur förbättrar din psykosociala hälsa

Nästan alla har väl haft något djur under sin livstid och uppskattat de som en livskamrat. Djur kräver omvårdnad och omsorg, dvs rätt typ av mat, motion och veterinärbesök samt bland det viktigaste att ha sällskap. Det är inte gratis att ha djur, men de ger tiofalt tillbaka som socialt umgänge och psykisk hälsa

Djur

Så det är inte bara att skaffa sig ett husdjur. En katt eller hund lever i snitt 10-15 år, som du under dessa är måste ta han om. Ett annat alternativ om du vurmar för djur, så finns det några ideella förningar som tar hand om utsatta djur. Dit man kan ge en penninggåva eller bli medlem hos, bland annat Djurens Vänner.

Älskar du djur och önskar att du kan göra mer för att hjälpa dem?

Bli en livräddare för hundar och katter och andra djur. Eftersom katter, hundar och andra djur inte kan begära hjälp själva. Behöver de medkännande från barn och vuxna som kan använda sin röst för att se till att djuren är säkra, trygga samt lyckliga.

Till exempel

Om ett djur som låsts inne i en bil på en varm dag. Bunden eller kedjad i grannens gård utan rätt kost, vatten eller skydd eller lösdrivande ute ensam eller om djuret verkar vara sjukt, skadad eller för mager behöver djuret din hjälp. Din hjälp kan göra dig till en livräddare för ett djur i nöd!

Varje år hamnar miljontals

Söta, älskvärda hundar, katter och andra djur på djurhem eftersom det inte finns tillräckligt med bra hem för dem. Om du och din familj tänker på att välkomna en ny, livsglad och sprudlande familjemedlem till ditt hem se till att du har tid, utrymme och ekonomiska medel för att göra det. Var noga med att ta honom eller henne från ditt lokala djurhem. Och aldrig köpa från oseriösa djuraffärer eller uppfödare!

Var med och hjälp djurensvannersriksorg.se i deras kamp
för djur som som har det tufft och svårt i samhället.

Träning gör underverk för din kropp om du gör det rätt

Vill du göra din underkropp super stark?

Har du någonsin känt behovet av att få en magisk utrustning som kan ta hand om dina fitnessbehov. Även när du känner dig för lat att gå till gymmet? Då ska du prova det allra bästa träning redskapet som är träningscykeln.

Träning korrekt

Om du inte har en träning cykel

Men ändå vill göra några pass inomhus på cykel, kan du konvertera din vanliga cykel till en träningscykel. Genom att använda ett så kallat cykelstativ eller cykla på specialdesignade rullar. Båda metoderna tillåter dig att använda din vanliga cykel inomhus. Vilket är bra om du föredrar att cykla i hemmet innanför dörren. Och slippa regn och rusk samt vinterväder eller tung trafik.

Förutom att bränna 400 till 600 kalorier i en 45-minuters pass hjälper inomhuscykeln också till att omväxla din ämnesomsättning. I din kropps kaloribrännande motor. Och ger dig möjlighet att träna och stärka alla musklerna i benen, senor och knän. Utan att fälla upp dina lår. För att få ut det mesta av en inomhuscykelrutin. Kommer du att vilja hålla några grundläggande regler för näring och träning.

Cykling är övervägande en underkroppsövning. Följande muskler är din main movers som är ansvarig. För att du trycker på dina pedaler runt och runt och åter runt.

Ät innan du börjar din träning

I motsats till vad du kanske har hört talas om fördelarna med att träna på tom mage. Är det smart att ge din kropp den energi den behöver för. Att köra hårt och få maximal nytta av träningen. Även om du tar ett tidigt morgonpass, ät något lite 30 minuter innan du börjar. Detta kan vara en liten banan, en skiva toast med sylt, eller en handfull fullkornsspannmål. Gör detsamma en timme eller två före eftermiddags eller kvällscykel sessioner genom att ha en kombination av protein och kolhydrater. Kanske ett litet äpple med matsked av mandelsmör eller några matskedar spårblandning.

Cykling är en träning utan inverkan vilket betyder att den är särskilt lämplig för äldre personer. Och alla som tycker att springa är väl hårt för sina leder. Att åka en riktig cykel på natten eller i trafiken kan vara farligt. Det finns inga sådana risker med stillastående träningscykel vilket gör det säkrare.

Dela dina träningspass. Om du inte har tid för en 45-minuters cykelpass, gör två 25-minuters pass. Och du kommer att bränna lika många kalorier mellan de två som du skulle med en längre pass. Du kan till och med trycka på dig själv hårdare under en kortare session, som bränner mer kalorier. Hur som helst kommer du att skörda efterbränningseffekten två gånger om dagen. Istället för en gång, så att du kan bränna mer kalorier på 24 timmar.

Viktminskning

Detta borde ha toppat listan över cykelövningsförmåner. Vi försöker gå ner i vikt dessa dagar. Och din träningscykel kan vara grejen för dig. Eftersom det är en bra konditionsträning och det är också ett effektivt styrketräningstillfälle, cykling bränner ett stort antal kalorier. Cykling ger en dubbel effekt till dina viktminskningsmål, eftersom det inte bara bränner fett men också stärker och bygger muskler. Regelbunden cykling i jämn 20 minuter. Hjälper till att bibehålla vikt på dagar när du inte har mycket tid för träning

Om du är utmattad efter ett riktigt hårt cykelpass. Ge inte dig själv tillåtelse att bli en soffpotatis för resten av dagen. Gör du det kommer du att äventyra de positiva kaloriförbrännings effekterna av din cykelträning och dina framsteg mot ditt viktminskningsmål. Ett bättre tillvägagångssätt är att cykla mer för att förlora mer vikt.

Förbättrad rörlighet

Cykling hjälper till att förbättra rörelsen av dina leder. Knä, anklar och höftled påverkas av cykling. När du trampar, roterar alla dessa leder, vilket är bra för sitt rörelseområde och leder och muskler blir också starka.

Bättre hälsa

Se till att det finns en variation i din träning. Om du trampar i samma takt i en timme utan någon variation får du inte önskade resultat. Eftersom dina muskler anpassar sig till rörelser som upprepas under lång tid. Därför måste du chocka dina muskler hela tiden med variationer. För att hålla din kropp på kanten och bränna maximala kalorier. Cykling, precis som löpband, har alternativ som berg, nedstigning, plattväg, motståndsvariation och mycket mer.

Belysning tips för varje rum för att göra ditt hus till ett hem

Tips om olika arrangemang för olika rum

Först börjar vi med några allmänna tips för belysning i ditt hem. På sängbordet bredvid sängen kan du hitta lampor i olika former och material. Det som är viktigt är att de inte sprider ljus över hela rummet, stör de som vill vila. För att belysa det inre av skåp eller garderob. Vi kan använda oss av halogenlampor eller lysrör. Vilka ger oss ett bra ljus utan att orsaka värmeskador eller ändra färgerna på plaggen. Över speglarna kan du däremot använda justerbara spotlights.

Belysning i ett rum

Använd gärna LED-Belysning

Att fixa ett LED-belysningssystem är mycket enkelt, speciellt med hjälp av speciella aluminium LED-profiler för montering på möbler. De är användbara och funktionella tillbehör, vanligtvis gjorda av aluminium och är indelade i olika typer. Bland vilka vi finner hörnprofilerna, idealiska för hörnbeslag och platta profiler. Avsedda för vägguttaget och underlättar tack vare den minsta estetiska effekten.

Vardagsrums belysning

Det är den del av hemmet som förvisso är mer komplext att belysa. Eftersom vi är vana vid att göra olika aktiviteter från dem. Därför bör den vara utrustad med ett specifikt belysningssystem för varje funktionsområde. För att välja direkt ljus, men även diffus eller indirekt belysning. Om du frågar hur man ska belysa huset. Är det därför i vardagsrummet mycket användbara justerbara reflektorer som ska monteras på ett tak eller i försänkta spår.

Om vi vill förbättra rummet med ljus eller föremål som ska exponeras i skåp eller på hyllor i vardagsrummet. Kan du köpa några vägglampor för att placeras i ovanför hängande målningar. Och några spotlights som placeras ovanför en hylla eller ens tjänat den övre hyllan vad du vill lysa upp.

Att exponera en målning genom att placera ett väggmonterat punktljus ovanför det. Eller placera ett dekorativt mantel med en spårljus eller riktningsljus. Visa texturen på en murmur genom att installera infällda väggbrickor ovanför den. Eller placera en upp-lights bakom en växt för att accentuera sin form eller kasta tilltalande skuggor.

Sovrumsljus

Sovrumsbelysning i det belysta hemmet, en annan sak för barnrummet. Där pojkar och flickor kan utföra många aktiviteter som studier, lek, vila, läsa, etc. Som behöver rätt belysning. I sovrummet, då det måste ordnas en huvudbelysningskälla i taket med taklampa. Eller ljuskrona som stöder en bordslampa för skrivbordet som att utföra de uppgifter. Att komma ihåg att ljuset måste komma från sidan mittemot handen som vi skriver. Och en väggmonterad spotlight eller en bordslampa för sängbordet. För att undvika olyckor, särskilt om du har små barn. Så ska du undvika golvlampor och lampor på golvet. Som i leken kan bli tillhyggen eller falla omkull och bli farliga föremål för barn

Väggmonterade lampor som flankerar en säng bör placeras 50 cm ovanpå sängens överdel eller 110 cm över det färdiga golvet. Förutsatt att du använder en vanlig 50 cm hög säng. Ställ den 115 cm över golvet för en 60 cm säng och 120 cm för en 70 cm säng.

Badrummets belysning


Det är viktigt att ge badrummet rätt belysning. När det gäller lamporna runt spegeln är de mest lämpliga de som filtreras eller skyddas av en skärm. Vilket förhindrar bildandet av skuggor och ändrar inte ansiktets färg. Dessutom sprider de hela området på ett utbrett och enhetligt sätt och stör inte ögonen. Om du väljer att sätta en enda central lampa, placera den 3-4 cm över spegeln; Alternativt kan du placera två applikationer överst, i spegelns hörn.

Färgade ljus används i Chroma-terapi (färgbehandling). Vissa spa-badkar kommer med dessa alternativ för att hjälpa till med stressreducering eller läkning. Vilket är en annan bra användning för denna belysning.

Att ansluta ett uttag till hårtork och rakapparat och ett uttag för spegel ljuset. Endast ett uttag för en eventuell dammsugare kan placeras lågt nära dörren på ett säkert ställe. Monteringen av jordade uttag skall utföras av fackman. För din säkerhet.

Köket

Använd gärna inbyggda belysningsposter för arbetsområdet för att tända utrymmet. Underskåps ljus är dock idealiska för att belysta ditt matberedningsområde korrekt. Du kan använda ljusslingor eller spottar för att jämnt tända utrymmet. Dessa kan döljas av en matchande skena längst ned i skåpet. Du kan också använda överkåpsbelysning med en mjuk framtoning eller för att markera en punkt. Hängande ljusarmaturer fungerar bra för att lägga till extra ljusstyrka över köksön. Och en lämplig hängande lampa eller ljuskrona ovanför köksbordet ger mer fokuserat ljus för måltiderna.

Om du fortfarande inte är nöjd me din belysning. Finns det experter där ute för att hjälpa dig. Arkitekter, inredningsarkitekter och köks- och badrumsdesigners kan hjälpa till med just dina belysningskrav.

Cannabisdebatten fortsätter att trivas i Förenta Staterna

Idag finns det många människor som diskuterar cannabis: politiker, kändisar, läkare, föräldrar, lärare och så vidare. Vissa säger att det är farligt och andra tycker att det är ett bättre alternativ till tobak. Sanningen är att mycket av hype kring cannabis är ytligt. Många av de negativa åsikterna härrör från det faktum att det redan är ett kontroversiellt ämne. Detta gäller också i omvänd ordning. Med all rök runt det kan det vara svårt att hitta korrekt information. Antingen på hälsofördelarna eller nackdelarna med cannabis!

Cannabis

The Cannabis Stigma

Det faktum att det är en kontroversiell anläggning har mycket att göra med vår uppfattning om den. När vår kultur uppfattar något som tabu skapar vi automatiskt en negativ uppfattning gentemot det ämnet eller beteendet. Det finns denna förutfattade uppfattning att alla potterökare är brottslingar. I själva verket är de flesta människor som vill koppla av eller ha det bra. Således påverkar uppfattningen av cannabis som ett farligt läkemedel starkt allmänheten.

Det är en missuppfattning att cannabisbruk är ofarligt, särskilt med tanke på att det är ett Schedule II-ämne. Även om fritidsanvändningen av den är emot lagen på många ställen, gör det inte det till ett skadligt läkemedel. Faktum är att nya studier har visat att det är mycket säkrare än kokain, tobak och till och med alkohol. Som sådan används den på många olika sätt i många delar av världen; till exempel kan vissa tonåringar experimentera med det innan de fattar beslutet att bli alkoholmissbrukare. Med den senaste tidens ökade ansträngningar av statligt lagstiftade cannabisförbud över hela USA är det inte konstigt att cannabisstigma är så starkt.

Legalisering

Som reaktion på den absurda cannabislagstiftningen har vissa stater tagit initiativet till att legalisera i varierande omfattning. Till exempel att legalisera marijuanainnehav eller tillåta medicinsk användning av ämnet. Ett vanligt argument är, varför skulle staten störa din valfrihet när det gäller något som inte leder till missbruk? Det är därför som marijuana-reformen får mer fart i hela USA. Under de senaste åren verkar det som om landet är på väg mot fullständig legalisering av cannabis. Många tror att legalisering av marijuana bara skulle gynna landet.

Om du är en person som känner starkt om cannabis, finns det några saker du borde veta. För det första har USA: s regering gjort några misstag när det gäller hantering av cannabis beträffande dess klassificering som ett farligt läkemedel. Medan regeringen tillåter cannabis för medicinska ändamål har den också definierat det som ett farligt beroendeframkallande läkemedel.

Lagförändringar

Det har skett några förändringar av de federala lagarna i samband med cannabis, vilket indikeras i följande CDA-pressmeddelande: ”Kongressen, genom att anta lagen om kontrollerade ämnen (CSA), förklarar härmed att besittningen av marijuana inte bara är olagligt utan också bryter mot bestämmelserna i Förenta staternas konstitution. ” Men vissa juridiska experter kallar detta för ett ”svagt” beslut, eftersom lagen om kontrollerade ämnen har förklarats olaglig i många stater, inklusive Kalifornien. Högsta domstolen i Kalifornien har uttalat att CSA trumfar Kaliforniens statliga lag när det gäller att anta lagar mot användning av marijuana. Domstolen har också beordrat statens medicinska marijuana-odlare att inte längre odla eller sälja växter som innehåller en stor mängd THC, den ingrediens som finns i cannabis, till någon person som inte lider av ett försvagande medicinskt tillstånd, såsom cancer eller HIV / AIDS.

Sedan CSA godkändes har bara debatten om huruvida cannabis bör legaliseras helt ökat. Det har visat sig ha många medicinska egenskaper, det är troligt. Dessa inkluderar lindring av illamående och kemoterapipatienter som använder den för att behandla sin cancer. Vissa enkäter tyder på att en majoritet av den amerikanska befolkningen vill ha cannabis legaliserat för personligt bruk, precis som de gör alkohol och tobak. Vissa vill till och med se marijuana som en legaliserad en fritidssexaktivitet! Detta kan stava problem för lagstiftare under den kommande sessionen i USA: s hus och USA: s senat.

De som är emot cannabisanvändning, eller som vill se att cannabisanvändning begränsas på statsnivå, fortsätter att lobbya aggressivt mot legalisering av cannabis i många stater. Medan marijuana fortfarande är olagligt enligt federal lag minskar antalet narkotikabrott med cannabis. Av detta skäl, åtminstone för tillfället, ses det statliga cannabisförbudet inte så hårt som det en gång var.